Model urbanístic

Pla d’usos de l’Eixample: Barcelona debat com evitar la ciutat de les dues velocitats

La futura ordenació de la restauració i el comerç en el districte arran del projecte de 21 eixos verds es dirimeix entre la protecció de la identitat i el perill de tractar els sis barris com un bloc homogeni

Jordi Cotrina

L’Eixample va néixer amb vocació d’igualtat. Ildefons Cerdà va dibuixar el seu pla d’eixamplament de Barcelona des del Besòs fins a Montjuïc amb la idea que no hi hagués diferències entre els barris, amb el desig que la qualitat de vida fos tan universal com homogènia. Distribuïa parcs, esglésies i estacions de tren i va establir una gran plaça al centre, Glòries, que acumula 160 anys d’infructuosos invents. Però l’urbanista no comptava –o potser sí però eren factors que escapaven al seu llapis i a la seva generació– que aquella ciutat dins de la ciutat acabaria generant compartiments estancs. Nuclis amb vida pròpia vinculats a equipaments (sobretot mercats), a la mobilitat, a la proximitat al mar, a les fàbriques o a l’empremta d’aquells qui, com Antoni Gaudí, Lluís Domènech i Muntaner o Josep Puig i Cadafalch, s’encarregarien de donar forma a la seva estructura urbana. L’Eixample va sorgir per alleujar la insostenible situació social i sanitària de la vella Barcelona emmurallada. El 2022, en canvi, lluita per la seva pròpia supervivència amb molts fronts oberts per intentar mantenir la seva identitat: envelliment de la població, trànsit desencadenat i monocultiu comercial, turístic i de restauració. Sobre la taula hi ha el debat sobre com aconseguir-ho.