Trànsit als accessos

Barcelona estrangula l’espai del cotxe des de fa 15 anys amb la mobilitat metropolitana sense resoldre

Els 60 carrils de les artèries principals destinats al vehicle privat han passat a ser 40. Tot aquest espai es destina ara a vials reservats al transport públic i les bicicletes i a ampliar les voreres

Ferran Nadeu

El que està passant a les Glòries després de l’obertura del túnel d’entrada a Barcelona transcendeix l’àmbit de la plaça més gran de la ciutat. Aquest dimecres s’han repetit les retencions i l’emprenyada dels conductors, malgrat que el consistori assegura que les coses estan anant millor i que el volum de trànsit i embussos és molt semblant al de la setmana anterior, quan els vehicles travessaven el lloc per la superfície. El repte, o el problema, segons es miri, va més enllà, perquè tots els accessos al nucli urbà i les grans artèries, rondes a banda, han experimentat els últims anys, dècades fins i tot, una progressiva estrangulació de la mobilitat privada que no s’ha vist acompanyada d’una reducció similar del volum de cotxes. La raó pot ser la dificultat de canviar els hàbits vinculats a la mobilitat i la lentitud a l’hora d’assumir el concepte d’intermodalitat, però la resposta també pot estar en la falta de coordinació metropolitana en matèria de mobilitat o l’eficiència del transport públic que entra a la capital catalana des del Llobregat, el Vallès i el Besòs.