PETIT GRAN CERTAMEN

Festival Mecal de curtmetratges a Barcelona: els 10 actes imprescindibles

Ofereix més de 350 pel·lícules, sessions especials i activitats paral·leles

MECAL

Hi va haver un temps en què, en les sessions cinematogràfiques, es projectava abans del film d’estrena, un curtmetratge. Aquest costum, habitual sobretot en els cines de versió original, es va perdre amb el temps i és una llàstima perquè aquest format és una esplèndida oportunitat per descobrir els nous cineastes o conèixer treballs insòlits dels ja consagrats. Afortunadament, alguns festivals acullen aquestes obres i un bon exemple és el Mecal Pro, que se celebra del 24 de març a l’11 d’abril a l’Institut Français, el MACBA i el Pati Manning, així com a la plataforma Filmin. Es projectaran més de 350 de curts dividits en diverses seccions i també organitzen activitats paral·leles. Les entrades costen 6 euros cada sessió, tot i que també es pot adquirir un abonament que permet l’accés a totes elles (25 euros). Seleccionem els 10 actes imprescindibles d’aquesta vint-i-quatrena edició.

PEL·LÍCULES

‘BESTIA’ (Hugo Covarrubias, Xile, 2021)

Cinta animada nominada a l’Oscar d’aquest any, i amb opcions d’emportar-se el premi, que està basada en el personatge d’Íngrid Olderöck, una agent de la policia secreta durant la dictadura militar a Xile que va ultratjar, a través dels seus gossos, dones segrestades en un centre de tortura selectiva a Santiago. El film descriu la seva relació amb el seu gos, el seu cos, les seves pors i frustracions, que revelen una ombrívola fractura de la seva ment i del país.

Animació a competició. Dia 26, 20 hores. Institut Français.

‘TECHNO, MAMA’ (Saulius Baradinskas, Lituània, 2021)

Film seleccionat per la Biennale de Venècia sobre un adolescent a qui li encanta escoltar música techno i somia amb viatjar a Berlín per visitar un famós club. Però la seva mare desconeix els seus anhels i el maltracta. La pel·lícula parla de la violència domèstica contra els nens i és un assaig sobre dues generacions de lituans que no van trobar la manera d’estimar-se, sobre uns petits que no van tenir infància perquè els seus somnis es van perdre als patis urbans postsoviètics.

Ficció internacional a competició. Dia 31, 20 hores. Institut Français.

‘BRUTALIA, DAYS OF LABOUR’ (Manolis Mavris, Grècia-Bèlgica, 2021)

Pel·lícula premiada en la Setmana de la Crítica de Cannes que pretén ser una metàfora de la societat vista com un rusc, marcat per les atmosferes gregues i la nouvelle vague. Descriu una societat matriarcal oligàrquica composta per un eixam de dones idèntiques en uniforme militar treballant dia i nit per mantenir el bé comú. Però una d’elles és incapaç de suportar la rígida violència i pren una decisió radical.

Ficció obliqua a competició. Dia 1, 18.30 hores. Institut Français.

‘SON OF SODOM’ (Theo Montoya, Colòmbia, 2020)

Cannes va seleccionar per competir en el seu apartat de curts aquest treball basat en la investigació del seu director que, el 2017, va escollir el jove Camilo Najar, conegut a les xarxes socials com a Son of Sodom, per ser el protagonista de la seva primera pel·lícula de ficció. Aquí parlarien de la mort, l’absència de futur i la seva sexualitat. Però, una setmana després, el noi va morir als 21 anys d’una sobredosi d’heroïna i el cineasta intenta descobrir a través de les seves paraules qui va ser realment.

Documental a competició. Dia 9, 21 hores. MACBA.

SESSIONS ESPECIALS

LGTBIQ+

Selecció de sis curtmetratges dedicats a aquesta temàtica procedents de diversos punts del continent i contextos socials que combinen la reivindicació i la denúncia amb humor i molt orgull. Inclou documentals sobre casos reals, ficcions i animacions que expliquen la vida quotidiana, les particularitats o vicissituds de les persones amb una sexualitat molt diversa. Una aposta a favor de les llibertats, la igualtat i la diversitat sexual i de gènere.

Secció Paral·lela. Dia 8, 18.30 hores. MACBA.

DIA FRIQUI

Diverses sessions un sol dia per als espectadors més especials. Dues estan dedicades al terror amb monstres, esperits i criatures demoníaques. La ciència-ficció ens demostra que res és impossible i ens trobarem reptilians, androides i forats negres. La comèdia tindrà cinc apartats i ens ensenyarà les històries més delirants amb diferents tipus d’humor i, finalment, la selecció eròtica amb exemples que van del sexe més càndid fins a les desviacions més depravades.

Secció Paral·lela. Dia 8, a les 15.30, 17, 18.30, 20 i 21.30 hores. MACBA.

DIA SOCIAL

Aplega tres recopilacions centrades en la temàtica social. En Immigració es parla de les conseqüències de les guerres que posen en evidència la incapacitat d’Occident per acollir els que fugen dels seus conflictius països. Go Green aborda la salut del planeta denunciant problemàtiques com els plàstics o el canvi climàtic i les solucions que s’ofereixen. Finalment, Womart està dedicada a l’univers femení des de diferents perspectives.

Secció Paral·lela. Dia 10, a les 16, 17.30 i 19 hores. Pati Manning. Entrada gratuïta.

ACTIVITATS PARAL·LELES

SERGIO LARA: MASTERCLASS STOP-MOTION

Aquest animador explicarà les seves experiències a nivell internacional, en què ha participat en projectes com Isla de perros, de Wes Anderson; Anomalisa, de Charlie Kaufman i Claykids, de Javier Tostado, ens endinsarà en el món del stop-motion a través de la seva trajectòria. Un artista especialitzat en aquesta tècnica que ens revelarà els secrets del seu ofici.

Dia 25, 11 hores. FX ANIMATION Barcelona 3D and Film School.

LEO SÁNCHEZ: MASTERCLASS

Aquest cineasta és modelador de personatges per a Disney, on va treballar en films com Enredados i Bolt, i DreamWorks Animation. Actualment dirigeix la seva pròpia companyia, en què destaca la coproducció del curtmetratge The windshield wiper, dirigit per Alberto Mielgo, que ha sigut nominat aquest any a l’Oscar al millor curtmetratge d’animació. En aquesta sessió, ens parlarà de la seva experiència com a dissenyador de personatges en la indústria de Hollywood i la seva carrera com a productor.

Dia 1. Horari per determinar. Escola Joso.

FILMIN

La plataforma Filmin ofereix diversos títols ordenats per categories. En la d’animació destaquem The seine’s tears, sobre la manifestació, el 1961, d’uns treballadors algerians contra el toc de queda imposat per la policia, així com Mom, what’s up with the dog?, està protagonitzada per una nena que descobreix la seva sexualitat mentre el seu gos riu. Entre els títols de ficció hi ha ASMR for White Liberals que ironitza sobre els liberals blancs i, entre els documentals, podem veure A wilderness of lost connections, que planteja qüestions relatives a la legitimitat, la conspiració, la seguretat i la veritat. Per acabar recomanem Reconstruction, curtmetratge de dansa que reprodueix una nit dels anys 80.

0,95 euros cadascuna. Gratis per als subscriptors.