Van arribar tal qual, a la britànica. Amb el volant a la dreta i l’escala d’accés a l’esquerra. Aquells primers viatgers ocupaven la calçada, o l’empedrat, i pujaven des del mig del carrer a aquest ferro infal·lible, a un Tilling Stevens de dos pisos, 40 cavalls, quatre cilindres, de rodes robustes de cautxú. Imponent, i de motor híbrid. Era el 1922 i la Companyia General d’Autobusos (CGA), nascuda de la burgesia i embrió de l’actual Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), posava en circulació les primeres línies urbanes, amb timidesa, amb el tramvia per davant, traient la barbeta. Com són les coses, la ciutat que fa 30 anys que discuteix sobre el museu del transport, que encara no ha nascut, s’entossudeix a continuar restaurant vehicles que són un tros de la nostra història recent. Aquest primer bus està renaixent ara en una nau de Castellbisbal i en un parell de mesos tornarà a circular, amb l’escala a lloc, per commemorar el centenari de la xarxa d’autobusos de Barcelona.
Memòria històrica sobre rodes
Barcelona recupera el bus que va inaugurar la xarxa urbana fa 100 anys
TMB restaura un Tilling Stevens que el 1922 va ser un dels primers en circular per Barcelona, amb el permís dels poderosos tramvies
Els vehicles van arribar amb l’escala a l’altre costat, tal com els fabricaven a Anglaterra, d’on van arribar per terra després d’una travessia de 1.500 quilòmetres
El més llegit
- Hisenda avisa: fins a 2.500 euros de multa per pagar aquestes quantitats amb diners en efectiu
- Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Les barraques de Montcada pugen un 25% després de dos anys d’oblit
- El BBVA anuncia al Banc Sabadell la seva intenció de negociar una fusió
- Daniel Sancho: "Vaig esquarterar el cos perquè estava en xoc"