El 9 de gener de 1965, un nombrós grup d’arquitectes, urbanistes i artistes van firmar una carta en la qual demanaven aturar el projecte d’acabament de la Sagrada Família. Explicaven que no tenia sentit seguir sense uns plans detallats de l’obra, perquè Antoni Gaudí, sostenien en la missiva publicada a La Vanguardia, «tenia de l’arquitectura un concepte tan viu que creava la seva obra diàriament a impulsos desordenats, amb uns plans previs que servien a penes de pauta». Argumentaven, a més, que socialment no té sentit un temple tan gran, que l’apropiat seria evangelitzar partint de parròquies repartides per la ciutat. «Descentralització en barris», reclamaven, moltes dècades abans que aquest concepte comencés a aplicar-se a la concentració turística. Més de mig segle després, tot just hi ha debat intel·lectual sobre la Sagrada Família. Sobre la seva autenticitat, els materials, sobre el seu simbolisme. O sobre la nova estrella lluminosa. Com si el temple hagués anestesiat el pols cultural.
Estrena a Barcelona
L’estrella de la Sagrada Família genera indiferència intel·lectual
La basílica va remoure dècades enrere els fonaments del debat artístic, cultural i arquitectònic de la ciutat, però ja tot just hi ha reflexió profunda sobre el seu rol social i la seva interacció amb els barcelonins
Temes:
El més llegit
- Nou avís de la policia per als que han de renovar el DNI o el passaport
- Europa retira del mercat la vacuna de la covid d’AstraZeneca
- Peris confessa que va abusar de nens des del 1972
- La sanció a Sainz pel GP de Miami afegeix més polèmica sobre la FIA
- Joves polítiques s’obren pas en les llistes electorals del 12M