La ciutat dels 15 minuts no és un descobriment de la pandèmia perquè ja es va exposar en la conferència del clima de París, el 2015. És a més, més que un invent, una possible vacuna a un disseny urbà deshumanitzat que en bona mesura s’explica a través del paper que l’automòbil i la industrialització han jugat i juguen en la societat. Perquè amb el cotxe s’arriba a tot arreu, i aquí els barris residencials, allà lluny els nuclis d’oficines, i més enllà encara, les fàbriques. París és la ciutat capdavantera d’aquest nou paradigma de la mà de l’alcaldessa Anne Hidalgo, entossudida a crear una capital policèntrica on la millor mobilitat sigui la que no es fa perquè ha deixat de ser necessària. Crisi climàtica, però hi ha molt més: tot l’essencial per al benestar de la societat queda a aquest quart d’hora a peu o amb bicicleta. A aquesta banda del Pirineu el debat s’ha centrat més en la transformació urbanística. Primer les superilles i ara els eixos verds a l’Eixample. ¿Però és possible o té sentit una Barcelona dels 15 minuts? ¿En tenim prou amb la Barcelona dels 73 barris?
LES METRÒPOLIS DEL FUTUR
La Barcelona dels 15 minuts
París transcendeix les superilles amb un projecte que defensa la ciutat policèntrica on tot el necessari per al benestar social estigui a un quart d’hora de casa. Aquí, amb els barris que van ser pobles, sembla un pla molt més plausible

El més llegit
- Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- El Barça pretén tornar al Camp Nou al setembre