IMPULS A UN SECTOR ECONÒMIC CAPITAL

BCN aprofita la crisi de la Covid-19 per apostar pel turisme de qualitat i sostenible

La promoció, liderada per Barcelona Turisme, desplegarà 44 accions per reposicionar-se com a principal destinació urbana global de futur

Les campanyes, amb un pressupost de dos milions d'euros, es desenvoluparan en quatre fases, que començaran ara i s'allargaran tot el 2021

zentauroepp53939351 bcn200630210533 / JOAN CORTADELLAS

El moment és «difícil». També «inèdit». En paraules de Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde de Barcelona. Es tracta del turisme, un fenomen tan problemàtic per l’excés en l’època pre-Covid com problemàtic per defecte en l’actual etapa post-Covid. Els visitants han desaparegut de la ciutat: dels 450 hotels de Barcelona només n’hi ha oberts una quarantena, i l’ocupació d’aquests és del 10%. Una misèria per a un sector, el turístic, que anualment genera 15.000 milions d’euros a Barcelona i que preveu una caiguda, el 2020, del 60%, cosa que significa entre 8.000 i 9.000 milions d’euros menys, una quantitat que triplica el pressupost de l’Ajuntament de Barcelona. Déu-n’hi-do.

Així que Turisme de Barcelona, el consorci publicoprivat dedicat a la promoció del turisme a la ciutat, s’ha conjurat per ressituar al mapa Barcelona com a destinació i, de passada, canviar les dinàmiques que havien portat els residents locals a contemplar els visitants forans més com un destorb que com una benedicció econòmica. Per a això compta amb un pla de promoció –de dos milions d’euros de pressupost–, i amb un mantra repetit fins a la sacietat: destinació de qualitat i sostenible, dos conceptes llargament reivindicats i ara convertits en objectiu. N’hi ha un tercer, fruit dels imperatius de la Covid-19: destinació segura.

Controlar el relat

«Amb aquest pla no només expliquem Barcelona com una destinació madura, coneguda i reconeguda a tot el món, sinó que, a més, expliquem que Barcelona és una destinació turística segura, de qualitat i sostenible», segons el parer de Collboni.  De fet, es tracta de tornar a fer promoció, una cosa que a la ciutat portava temps en l’oblit, per controlar el relat i escollir el perfil del visitant, que Turisme de Barcelona estima «respectuós amb la ciutat, la seva idiosincràsia i els seus costums», segons Marian Muro, directora del consorci. I també un visitant que doni retorn econòmic i deixi diners. Per això, les campanyes pensades per al públic del sud-est asiàtic i el xinès i l’americà.

Els primers seran, previsiblement, els que abans començaran a moure’s, i són a més un públic de «gran valor afegit, que valora la cultura, la gastronomia i que deixa una gran despesa a la ciutat», assegura Muro. Una cosa semblant al que ocorre amb els turistes americans: un 11,7% de la quota de mercat amb un dispendi per càpita de 92 euros diaris, una quantitat superior a la mitjana. Per això, els acords que s’estan preparant amb la companyia aèria American Airlines i Virtuoso, la xarxa d’agències de viatge de luxe.  

Rebrots de la pandèmia  

Però aquestes campanyes no seran immediates, sinó que s’emprendran més endavant, a partir d’octubre o novembre, no en va el pla s’estructura en quatre fases ordenades cronològicament i 44 accions (21 de dirigides al turisme urbà i 23, al de congressos) que s’aniran desplegant a mesura que els mercats es vagin obrint i les connexions aèries es restableixin, i que depenen d’un condicionant incontrolable: els possibles rebrots de la pandèmia. De manera que es començarà aquesta mateixa setmana amb el públic de proximitat i s’acabarà amb l’internacional, durant el 2021.

La primera acció va dirigida a recuperar la confiança del consum local. Porta per nom Viu Barcelona i es materialitza amb el que s’ha batejat com Marketplace, una plataforma que recull ofertes i propostes pensades per als residents de Barcelona i l’àrea metropolitana accessible des de les pàgines Visit Barcelona i Barcelona mai s’atura, i l’aplicació CityTrips.

«Missatge inspirador» 

La segona fase està pensada per al públic nacional i el francès (el quart després d’espanyols, nord-americans i anglesos), els visitants que poden accedir a la ciutat per via terrestre. Es posarà en marxa al juliol i a més d’aliances amb altres ciutats europees i Vueling; i Turisme de Sevilla i Renfe (Barcelona, com a porta d’entrada a través de l’AVE), comptarà amb una potent campanya de comunicació de la qual res s’explica més allà que tindrà «un missatge inspiracional, emotiu, autèntic, impactant i creatiu», afirma Muro.  La tercera fase arrencarà a finals d’agost i tindrà per objectiu la resta de mercat europeu (41% de la quota de mercat, espanyols al marge) i alguna destinació del sud-est asiàtic per rebre públic xinès al febrer aprofitant el seu Any Nou. Després vindrà la resta de públic internacional.

No serà fàcil, però, segons el parer de Collboni: «Tenim la capacitat, el coneixement, l’experiència , la indústria i la determinació per liderar el turisme urbà global del futur com una destinació de qualitat, sostenible i segura».