NOUS TÍTOLS

L'ATM de Barcelona calcula que un 30% dels viatgers passaran de la T-10 a la T-Usual

El 50% dels usuaris de la targeta multipersonal amb 10 viatges amb prou feines en gasten una o menys al mes

La plataforma d'usuaris Promoció del Transport Públic aplaudeix el nou sistema tarifari

10/02/2017 Tarjeta T10 (T-10) del metro de Barcelona / EUROPA PRESS (Europa Press)

La desaparició d’un dels títols més populars, la T-10, ha sigut llargament criticada per molts usuaris del transport públic de Barcelona, principalment en xarxes socials, després de l’anunci del nou sistema tarifari i la presentació de nous bitllets. El motiu de la queixa: La nova T-Casual substituirà aquest títol per un preu més elevat i amb un caràcter unipersonal –que tan sols es pot validar una vegada però és transferible–. El preu per a 1 zona puja dels 10,20 euros fins als 11,35 euros.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) calcula –a partird’una enquesta realitzada en el 2017– que un 30% dels usuaris de la T-10 podrien passar a la T-Usual, un altre nou títol que en aquest cas vindria a substituir la T-Mes i la 50/30. Es tracta d’una targeta que es pot utilitzar de manera il·limitada durant 30 dies consecutius. És personalitzada, per tant, només la pot utilitzar el titular del bitllet, el preu per a 1 zona és de 40 euros. Aquest preu suposa una rebaixa per als habituals de la T-Mes (54 euros) i 50/30 ( 43,50 euros). 

Les últimes dades facilitades per l’ATM semblen recolzar la reformulació dels títols. El 50% dels usuaris de la T-10 en gasten una o menys al mes, segons dades del 2017, així que no són precisament usuaris molt habituals del transport públic, i el nou sistema pretén fomentar un canvi d’hàbits. El 94% de les validacions en T-10, a més, són unipersonals, una altra dada que desmuntaria un dels arguments principals dels detractors de la T-Casual per no permetre dues o més validacions en un mateix viatge. 

Els habituals aplaudeixen la ‘tarifa plana’ 

La plataforma ciutadana Promoció del Transport Públic (PTP) aplaudeix la nova estructura tarifària perquè consideren que afavoreix els usuaris freqüents del transport públic per sobre dels ocasionals i pot contribuir a fidelitzar l’ús. «Fa temps que demanem títols amb ‘tarifa plana’, una cosa molt habitual a la resta d’Europa», explica un dels portaveus de la plataforma d’usuaris, Daniel Pi, a EL PERIÓDICO.

Per a la plataforma, «la immensa majoria dels usuaris del transport públic» surten guanyant amb el nou sistema tarifari. Pi en posa algun exemple per justificar la seva afirmació: «Per a una persona que fa dos viatges al dia, anar i tornar, durant 20 dies feiners, la T-Usual és perfecta perquè cobreix això i al ser il·limitada també la pot utilitzar el cap de setmana».  Respecte a la T-Casual, la que substitueix la T-10 amb un preu lleugerament superior, el portaveu dels usuaris considera que «aquest increment del 10% aproximadament» és raonable després de diversos anys amb tarifes congelades. Amb l’eliminació de la T-10, a més, considera Pi, es deixa de «subvencionar el transport ocasional dels turistes».

La T-16, un altre títol nou, gratuït, per a menors fins als 16 anys, suposa una «mesura correctora» interessant per a la plataforma PTP. I és que els progenitors que utilitzaven una T-10 per a tota la família ara només hauran de validar els seus viatges amb la T-Casual (o T-Usual, en funció dels viatges que facin al mes). Els més petits no pagaran.  Aquest diari s’ha posat en contacte amb la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC) però els seus portaveus prefereixen no posicionar-se sobre això ja que desconeixen exactament com afectarà el seu dia a dia aquest nou sistema. 

Punts febles

Posats a millorar alguna cosa del nou sistema, la plataforma d’usuaris defensa que els bitllets senzills, dirigits principalment als ocasionals, siguin multimodals –que permetin canviar de mode de transport amb un mateix viatge– ja que podria ser «una porta d’entrada a nous usuaris» i la creació d’una tarifa pensada per als grups familiars de fora de la ciutat, de les corones exteriors. «La nova T-16 només serveix per a una zona i si una família que viu en la segona o tercera corona, per exemple, vol visitar Barcelona s’hauria de permetre que els més joves viatgin gratis. Aquesta tarifa es podria limitar, si fos convenient, als caps de setmana», suggereix Pi.

Més barat que a Madrid

<span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 16px;">Respecte a </span><strong style="font-family: PTSerif-Bold; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 16px;">Europa</strong><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 16px;">, el canvi de sistema amb nous títols suposa </span><strong style="font-family: PTSerif-Bold; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 16px;">«una millor oferta tarifària»</strong><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 16px;">, segons fonts municipals, que recorden que l’abonament mensual en ciutats com Viena i París ascendeix a 51 euros (11 euros més que la T-Usual) o 75 euros (gairebé el doble), respectivament.  A </span><strong style="font-family: PTSerif-Bold; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 16px;">Madrid</strong><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 16px;">, detallen, l’abonament mensual costa 54 euros i el més semblant a la T-10 –multiviatge i integrat– té un preu de 18 euros (també més car que la T-Casual).</span>