fenomen urbà

Els bicitaxis desmarxats amenacen l'activitat i la seguretat viària a Barcelona

Els operadors legals es rebel·len contra les males pràctiques i exigeixen més controls i regular l'activitat econòmica

Els excessos es disparen a les nits en zones mancades de taxis, amb tarifes de 50 euros per un simple trajecte

zentauroepp48920640 bar bicitaxis190703201017 / Ferran Nadeu

És freqüent veure’ls recórrer carrers a tota velocitat, circulant amb el mòbil a la mà, utilitzant vies bàsiques de trànsit o discutint amb un client a qui intenten imposar un preu desorbitat per una carrera curta, sobretot de nit i en zones mancades de taxis. Actituds sancionables o reprovables que estan fent molt mal a la imatge del sector dels ‘rickshaws’, més coneguts a Barcelona com a ‘trixis’ o bicitaxis. L’absència de regulació de la seva activitat econòmica, els excessos comesos per alguns d’aquests vehicles de mobilitat personal (VMP) i el que els operadors legals (hi ha 487 bicitaxis inscrits en el registre de l’ajuntament) consideren “manca de controls” han provocat un greu conflicte en l’activitat. Algunes empreses autoritzades han optat per no operar aquest estiu i el sector ha iniciat mobilitzacions, com la manifestació celebrada aquest dijous a la tarda contra la creixent pirateria i batibull en el sector.

L’ajuntament ha fet el que ha pogut per regular a nivell tècnic els VMP, amb una normativa per als vehicles de més de dues rodes des del 2017, una limitació d’itineraris a Ciutat Vella en temporada alta i centenars de sancions (vegeu especejament) el 2018, que el col·lectiu considera insuficients. Però la Generalitat encara no ha vertebrat aquesta activitat econòmica com a tal. Als mal anomenats bicitaxis (en tant que no hi ha una llicència econòmica d’activitat, sinó només un registre) el consistori els defineix com a C1 quan es destinen a l’explotació econòmica. Amb una massa màxima de 500 quilos, hi poden viatjar un màxim d’un conductor més tres persones i necessiten llums, timbre, identificació i registre, assegurança i un conductor major d’edat si transporta gent.

A partir d’aquestes premisses, el negoci s’ha desenvolupat marcat per les infraccions i un auge de la pirateria. Als 487 inscrits se n’han de sumar alguns més en procés de sol·licitud. Les irregularitats es cometen de diverses maneres: des d’operar amb ‘trixis’ no registrats fins a utilitzar els que sí que estan inscrits però amb personal sense papers ni amb cap contracte laboral, circular per vies no autoritzades o fora de les rutes turístiques definides per a grups.

50 euros per un trajecte curt

Potser les situacions que més evidencien els excessos d’aquest puixant sector siguin nocturnes. Fa uns quants dies, després d’un esdeveniment a la tarda a l’Hotel W (vela) al litoral, els assistents van fer una infructuosa i llarga cua esperant taxis que no arribaven, mentre apareixien desenes de ‘trixis’ que s’amuntegaven a la vorera per intentar captar clients. Cobraven la barbaritat de 50 euros per un trajecte cap a l’Eixample. “Per no ser turista t’ho deixo en 35”, negociaven, inflexibles. A la Barceloneta, aquests bicitaxis s’apropiaven del tram final (que toca a mar) de Joan de Borbó amb la mateixa proposta i sortien a tota velocitat rumb a la Via Laietana i a altres destins. La situació és encara més abusiva a la sortida de les discoteques de la zona de Vila Olímpica i davant el greu dèficit de taxis de quatre rodes.

Bicitaxis nocturns a la Barceloneta / Martí Fradera

Les empreses i autònoms legals, al contrari, pacten entre si unes tarifes homogènies que es fixen per període temporal. Per exemple, una hora de servei acostuma a costar entre 50 i 60 euros, però comprèn un passeig-circuit turístic guiat, tot i que el client dictamini on acabar. A la nit i en alguns punts turístics, no obstant, és freqüent  utilitzar-los com a simple transport puntual a preus desorbitats. O fins i tot que els pirates s’ofereixin per a rutes turístiques oferint tarifes aparentment més barates de les habituals, però després “les facin a tota velocitat, sense guiar-les i posant música alta en lloc d’explicacions si no parlen idiomes”, explica Erwin Triebels, de l’empresa Pura Vida Rickshaw Tours i representant de l’associació Mobilitat i Turisme Sostenible de Barcelona (MITS).

Competència deslleial i risc

“Hi ha molts mals operadors fent competència deslleial”, es lamenta Triebels. “En la pirateria, s’utilitza conductors sense contracte, operadors que no cotitzen, es treballa malament i ràpid, cosa que pot ser molt perillosa per a l’usuari i fa malbé la imatge del sector”, es queixa. Per intentar ordenar l’activitat han començat a reunir-se amb l’ajuntament. Fonts municipals coincideixen que la regulació és necessària al tractar-se d’una nova activitat econòmica. No obstant, el Govern encara no s’ha assegut a la taula.

L’emprenyament entre els operadors que compleixen les regles municipals i la normativa laboral és tal que alguns, com la veterana Eco City –treballa amb diferents vehicles– ha deixat d’oferir bicitaxis aquesta temporada, farts dels excessos, expliquen a aquest diari. “No volem que ens puguin confondre amb els pirates, que amb les seves pràctiques arriben a posar en risc la vida del turista que porten”, alerta un portaveu.

Amb aquesta problemàtica a sobre, avui han celebrat una concentració a Arc de Triomf que ha avançat fins al Portal de la Pau i on han participat unes 150, amb cartells contra l’intrusisme i les màfies. No només reclamen regulació, sinó més instruments d’inspecció per frenar la il·legalitat i les actituds de risc d’alguns conductors.

Moltes denúncies que no calmen els ànims

L’ajuntament assegura que el 2018 es van imposar 122 sancions administratives al total de vehicles de mobilitat personal no registrats, i des de començaments d’aquest any, 889. Per no tenir assegurança de responsabilitat civil, l’any passat, se’n van imposar 108, i aquest any ja n’hi ha 51. I 438 per estacionar fora d’espais habilitats, davant els 539 en els cinc primers mesos d’aquest any.