'LONDON DAY'

Així es promociona Barcelona a Londres

Mig centenar de professionals de diferents àmbits viatgen a la 'city' per explicar què és la capital catalana i quines oportunitats ofereix més enllà del sol i la platja

london-day

Els resultats no seran immediats, però els impulsors de la primera Barcelona London Day esperen establir les bases d’una nova imatge de la capital catalana, allunyada de la inestabilitat política que omple portades i de l’estereotip de platja. Uns 50 líders dels àmbits de l’empresa, la investigació, la ciència, la cultura i la gastronomia de Barcelona van explicar als londinencs per què haurien de viatjar, treballar o invertir a la capital catalana. Uns 400 'top londoners' van seguir les diferents sessions, organitzades els dies 12 i 13 de juny per la plataforma cívica Barcelona Global, integrada per unes 200 empreses i institucions privades i més de 700 professionals. 

Arquitectes com els italians Gabriele Schiavon i Benedetta Tagliablue i el madrileny Fermín Vázquez són bons exemples de professionals de prestigi internacional que van triar Barcelona per desenvolupar la seva carrera professional. Els tres van presentar alguns dels seus treballs més destacats a la galeria de la companyia catalana Roca al barri londinenc de Chelsea. “Vaig arribar a Ciutat Vella el 1989”, va recordar Tagliablue, enamorada del nucli antic d’aquella Barcelona preolímpica. “Barcelona m’agrada –va afegir durant la seva presentació– perquè sempre s’està transformant, reinventant.”

El xef Albert Adrià també va voler participar en el Barcelona London Day’  Adrià va obrir l’any passat Cakes and Bubbles a la capital britànica. “Només ens falta menjar bé a la Rambla. Hem de fer una mica d’autocrítica”, va dir fent broma el coordinador gastronòmic d’ElBarri, que va comprendre que els seus negocis a Barcelona no podien dependre únicament del públic local i era necessari atraure els estrangers.  “Hem aconseguit que milions de turistes vinguin a Barcelona a menjar tapes; aquest és un clar exemple que la nostra gastronomia és cultura”, va afegir.

Museus d’autor i música clàssica

Barcelona pot presumir de tenir tres grans museus d’autor:  elsd’Antoni Tàpies, Joan Miró i Pablo Picasso, tres artistes universals que van voler deixar el seu llegat a Barcelona. L’obra d’Antoni Gaudí també és un dels reclams més importants de la ciutat. La Casa Batlló, amb més d’1,2 milions de visitants a l’any, continua oberta al públic malgrat el seu procés de restauració, iniciat el 2014. L’experiència per als visitants és única. “Barcelona utilitza el seu ric i extens patrimoni cultural per obrir-se al món i atraure noves generacions a la ciutat”, va explicar la directora de visites culturals de Casa Batlló, Ana María Acosta, en una presentació realitzada en una galeria d’art modern.

La capital catalana acull més de 100 festivals, alguns de tan importants a nivell d’afluència de públic com el Sònar i el Primavera Sound, però també vol ser un destí imprescindible per als amants de la música clàssica. Amb aquest objectiu va néixer fa quatre anys Barcelona Obertura, sorgida de la unió de l’Òpera Liceu, el Palau de la Música Catalana i L’Auditori.  El director de Barcelona Obertura, Víctor Medem, va remarcar en el seu discurs la importància d’unir esforços ja sigui amb una promoció internacional conjunta o festivals. “Tenir totes aquestes entitats col·laborant sota un sol paraigua mostra que la ciutat està oberta a col·laborar i significa que hi ha un potencial increïble”, va dir el director. El director general del Liceu Òpera, Valentí Oviedo, per la seva banda, va explicar als assistents que el futur del teatre més antic i prestigiós de Barcelona passa per combinar els millors cantants i directors musicals amb les millors produccions contemporànies.

‘Hub’ cientificotecnològic

En els últims 20 anys Barcelona s’ha convertit en un ‘hub’ tecnològic de primer ordre mundial, amb dues de les tres ICTS (Infraestructures Cientificotecnològiques Singulars) en territori espanyol com ho són el Synchotron i el Supercomputer. En els centres d’investigació d’Acer (Associació Catalana de Centres d’Investigació) treballen de costat experts d’una trentena de nacionals. Per al director d’aquesta associació, Josep Samitier, la clau està en el treball en xarxa i sobretot en la capacitat d’innovació. “Sabem d’algun britànic que ha vingut a Barcelona pel ‘brexit’  i suposo que hi haurà més casos”, va assegurar Samitier en la jornada científica organitzada per Barcelona Global a The Royal Society.  En la mateixa línia, la directora de la Barcelona Graduate School of Economics (GSE), Teresa Garcia-Milà, va destacar que les sinergies entre els diferents actors de la ciutat li han permès competir amb altres centres capdavanters i seduir investigadors de tot el món. Així, el 85% dels estudiants del GSE, per exemple, són estrangers.

'Welcome londoners!'

L’acció per visibilitzar el dinamisme i les possibilitats de la capital catalana va comptar a més de les diferents presentacions en edificis emblemàtics de la ‘city’ –com el gratacel  Leadenhall, seu del Banc Sabadell, o la galeria d’art Whitechapel– amb una campanya de publicitat exterior en unes tres-centes marquesines cedides per Clear Channel.

El president de Barcelona Global, Pau Guardans, es va mostrar satisfet després de la primera incursió de la plataforma d’empreses i professionals en una altra gran capital europea com és Londres. “Volíem explicar Barcelona de la mà dels seus protagonistes en inversió, ciència, cultura, talent... La millor manera de fer creïble l’esforç per recuperar la nostra reputació, que va més enllà de la política,” va dir Guardans. “La resposta ha sigut molt positiva –va afegir– però queda molt per fer”.

Temes:

Londres