ESTUDI DE MERCAT

Els barcelonins compren menys al centre

L'afluència de clients locals ha disminuït el 8,7% en els últims cinc anys, mentre que ha crescut la de turistes estrangers

fcasals39026457 barcelona 23 06 2017 economia rebajas avanzadas a lo que est180606193556 / RICARD CUGAT

Els barcelonins compren cada vegada menys als eixos comercials del centre, segons un estudi de l’associació de comerciants Barcelona Oberta presentat aquest dimarts. Segons l’informe, l’afluència dels veïns de la ciutat als comerços més cèntrics ha caigut un 8,7% en els últims cinc anys. Per aquest motiu, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, va insistir en la necessitat d’atreure més compradors no residents per preservar el model comercial, especialment veïns de l’àrea metropolitana, turistes, excursionistes i visitants per negocis, sobretot en els comerços de productes no quotidians. El regidor de Comerç i Mercats, Agustí Colom, va apuntar que part d’aquesta menor afluència es deu a l’augment i diversificació de l’oferta comercial de molts barris. 

L’afluència de turistes estrangers ha sigut la que ha permès mantenir l’activitat comercial a la zona, tot i que ha fet que el perfil del mix comercial de la zona s’hagi adaptat a aquesta realitat. Segons l’estudi ‘L’anàlisi del comerç a Barcelona: físic i online. Recomanacions per guanyar competitivitat’, elaborat per RBD Consulting Group, detecta també un increment del nombre de compradors estrangers del 15,4% al Portal de l’Àngel, del 7,2% més a la plaça de Catalunya i al Triangle, del 14,2% a la rambla de Catalunya i al passeig de Gràcia, i del 7,1% més a El Corte Inglés de Maria Cristina i l’Illa Diagonal.

Les conseqüències del comerç 'online'

“La ciutat necessita atreure compradors per valor de 3.000 milions d’euros. Únicament amb les compres dels residents no es pot sostenir el model comercial", va remarcar Jené, que va destacar dues circumstàncies més que pesen sobre el sector, l’augment dels lloguers i el comerç 'online': segons l’estudi, el 70% dels barcelonins han fet alguna compra per Internet l’últim any, cosa que representa el 8,4% de la despesa dels residents, tot i que només el 34% dels comerciants enquestats ven per internet.

Entre les estratègies per adaptar-se a aquest entorn digital, el responsable de l’estudi, Roger Gaspa, ha recomanat l’impuls del 'Click & Collect' en detriment de l’entrega a domicili, que ajudaria a reduir la contaminació, a optimitzar els desplaçaments i a augmentar l’afluència als eixos comercials. Jené també ha proposat l’establiment d’una taxa sobre les entregues de mercaderies a domicili per finançar els costos externs d’aquesta pràctica.