debat sobre la mobilitat

El Dia sense Cotxes posarà a prova una Barcelona sense Via Laietana i Gran de Gràcia

Les associacions de comerciants i restauradors critiquen l'impuls que l'ajuntament torna a donar a aquesta cita

cmontanyes172688 dia sin coches160920154333 / FERRAN NADEU

Barcelona recupera aquest any amb certa empenta la controvertida celebració del Dia sense Cotxes, el 22 de setembre, en el nodrit calendari internacional dels 'dia de…', una moda importada del nord d'Europa fa uns 20 anys, que al principi va semblar que arribava per quedar-se però que molt aviat va llanguir i es va reconvertir en una nebulosa setmana de la mobilitat sostenible. El govern d'Ada Colau va recuperar el 2015 el patró original del Dia sense Cotxes, però en dissabte. Va renunciar llavors que coincidís amb un dia laborable. Hauria sigut un dimarts. Aquest any fa un pas més i se celebrarà exactament el 22 de setembre, dijous, i, a més, amb dues importants vies de la ciutat parcialment o totalment afectades, la Via Laietana Gran Gràcia. Les principals associacions de comerciants i restauradors de Barcelona estan en contra de la manera (sense diàleg, diuen) com s'ha gestat el Dia sense Cotxes 2016. Anuncien que es col·lapsarà la ciutat.

El pronòstic dels comerciants i restauradors (PimecComerç, CEDAC, Barcelona Oberta, Fundació Barcelona Comerç i el Gremi de Restauració de Barcelona) és que el Dia sense Cotxes degenerarà en una mena de dia d'embussos monumentals. El nombre de carrers convertits en espai de vianants dijous és certament alt, una mica més de 50, però en realitat moltes són vies terciàries, de poquíssim trànsit i gairebé desconegudes. Al costat de la plaça Maragall, per exemple, se suma al Dia sense Cotxes el carrer de l'Oblit, tot menys una ruta indispensable. En carrers com Girona, Provença, Mallorca, Consell de Cent, Villarroel i Bailèn, el veto als vehicles privats es limita a només una cantonada. Les calçades sense cotxes es destinaran a diferents celebracions lúdiques al llarg del del dia.

VIES IRREEMPLAÇABLES

La preocupació dels crítics amb la celebració no són els microtalls, sinó que l'ajuntament ha sumat al Dia sense Cotxes dos eixos de circulació que des de la perspectiva dels conductors són irreemplaçables. Gran de Gràcia es tancarà al trànsit des de les onze del matí i fins a les vuit del vespre entre la Diagonal i la plaça de Lesseps. Només hi podran circular els autobusos i els taxis.

A la Via Laietana, el tall no és tan radical. Comença abans, a les vuit del matí, però només s'interromprà totalment en sentit ascendent. En sentit invers, els conductors perdran només un carril de baixada, que es destinarà a les bicicletes.

El propòsit d'aquesta iniciativa és fomentar l'ús del transport públic i els desplaçaments a peu a la ciutat. Aquest és el consell de l'ajuntament per al dia 22 en particular, però per a tot l'any en general. El Dia sense Cotxes, però, no ha quallat fins ara a Barcelona, ni tan sols els primers anys en què es va portar a terme amb més mitjans i entusiasme. No hi va contribuir, és clar, una desafortunada anècdota que el 2003 va protagonitzar el llavors alcalde Joan Clos. El van convidar al matí a explicar des dels micròfons de Catalunya Ràdio la jornada sense cotxes que aquell mateix dia se celebrava a la ciutat. Li van preguntar com havia anat fins a la ràdio. En cotxe, va confessar.

TMB afegirà un comboi extra a cada línia de metro