¿El desplegament de quilowatts i les cascades de colors contribueixen a incentivar les vendes nadalenques? ¿A animar les festes? El nou equip de govern d'Ada Colau creu que Barcelona necessita fer un pas endavant i buscar fórmules de promoció més creatives, més duradores i més repartides per tot el territori. Opina que en matèria lumínica s'ha arribat a la saturació i s'han d'obrir altres vies. Una voluntat que ja ha transmès als comerciants i que ha sigut encaixada amb dubtes per uns i amb irritació per altres. No es promourà l'ampliació de noves zones il·luminades, i encara menys sufragades al 100%. Aquest any, no obstant, se seguirà el guió de l'any passat, amb una dotació de 850.000 euros, afirma, per anar apostant per un canvi progressiu.
La tensa relació de l'ajuntament amb el comerç a causa de la gestió del conflicte dels manters, dels problemes amb les terrasses, el tramvia de la Diagonal i, en el cas dels eixos més cèntrics, dels plans per frenar el turisme, suma noves discrepàncies sobre la promoció nadalenca. Colau ja va anunciar a mig estiu que aquest any no hi hauria pista de gel al centre de la ciutat. La veia poc sostenible, malgrat que va ser una suposada eina promocional impulsada pels eixos de barri des de la Fundació Barcelona Comerç, tenint en compte que botigues de tots els districtes repartien descomptes per patinar als seus clients. La notícia no va agradar a la fundació, que està a l'espera d'altres alternatives. Però el debat s'amplifica ara amb la intenció del consistori de capgirar la tradicional fórmula d'ornamentar la ciutat per promoure l'ambient i, per tant, el consum.
El comissionat de Comerç, Miquel Ortega, defensa un model més sostenible i ecològic, davant el «caduc» dels adorns pensats només per al comerç. S'ha reunit amb les entitats comercials per transmetre aquesta voluntat. Però el missatge subjacent per als afectats és que es tendirà a reduir la il·luminació nadalenca i les ajudes. També ho és per a l'oposició, que ahir a la nit va portar el tema a la comissió d'Economia, i va deixar sols Barcelona en Comú i la CUP, en la seva visió més laica de les festes.
HORARIS / Comerciants i la resta de grups polítics temen també que es vegin afectats l'horari i l'inici de la campanya festiva. L'any passat va viure la seva versió més llarga (47 dies) i estesa, després d'anys de reivindicacions del sector. Ortega va afirmar no haver decidit encara aquests detalls, quan falten dos mesos per a l'encesa.
«L'ajuntament qüestiona la dotació pressupostària per a llums de Nadal en el comerç», lamenten a Barcelona Oberta, que agrupa els eixos comercials amb més turisme, del Born al passeig de Gràcia. Però reflexionen que moltes associacions de botigues es basen a recaptar per a la campanya de Nadal i els llums, i podrien desactivar-se si no segueixen mantenint les subvencions. La mateixa queixa subscriuen el Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme, la Confederació de Comerç de Catalunya, Amics de la Rambla, Barna Centre... Totes exigeixen mantenir el model actual i millorar-lo.
Ortega assegura que aquest any encara no hi haurà canvis, però no es guanyaran carrers sufragats completament (els considerats de ciutat). Per a la resta, les aportacions són del 50% entre ajuntament i comerciants.
Ortega diu que a partir de l'any que ve es donarà prioritat a altres actuacions, confiant que els mateixos comerciants «es vagin sumant» a aquestes fórmules. «No ampliarem més carrers il·luminats perquè no volem aprofundir en aquest model», explica el comissionat. Es volen incentivar activitats culturals que «lliguin més el comerç al territori de forma més duradora». Per exemple, gimcanes que donin a conèixer el comerç associat i amb participació veïnal.
AJUDES / La falta d'ambient nadalenc en algunes vies principals, va portar el passat mandat a impulsar concursos de disseny per incentivar la creativitat, millorar la qualitat de la il·luminació a la Gran Via i Aragó (l'any passat) i donar una empenta anticrisi. Van tenir, com Balmes, finançament del 100% per la falta d'estructura comercial organitzada. Aquest any havia de passar el mateix amb Muntaner i la Via Laietana, però quan ja hi havia 53 propostes, el nou govern va canviar les regles del joc. No hi haurà subvenció completa per a les dues vies, que hauran d'aspirar a les mateixes ajudes que la resta i difícilment guanyaran l'extensió prevista.
La regidora del PSC Montserrat Ballarín va demanar ahir que es respecti l'ornamentació consensuada de l'últim any, igual que PP, Ciutadans, ERC, i Sònia Recasens (CiU), per a qui Colau fa marxa enrere en la dinamització comercial i de talent local.