Els papers d'arròs amb peixos impresos pengen com si fossin els llençols del terrat on es refugia Antonietta, la mestressa de casa a la qual dóna vida Sophia Loren a Una giornata particolare, gran pel·lícula d'Ettore Scola. Una de les escenes més entranyables del cinema italià dels anys 70 inspira la posada en escena de Gyotaku: capturar l'ànima dels peixos, exposició de l'artista Victòria Rabal que el Museu Marítim exhibeix fins al 28 de setembre.
Els arquitectes Santi Soto i Martí Cabestany han concebut aquest espai com un itinerari on el visitant camina entre aquests papers-llençols per anar descobrint la màgia de la preciosa impressió realitzada amb tinta xinesa sobre paper anomenada gyotaku, terme japonès que es compon de les paraules gyo (fregar) i taku (peix).
Rabal explica que aquesta tècnica va néixer al Japó a principis del segle XIX. «Primer la utilitzaven els pescadors per recordar les seves captures i després les petites peixateries imprimien la silueta dels peixos, tot indicant l'espècie, el pes i el preu», explica Rabal, directora del Museu Molí Paperer de Capellades i prestigiosa experta en l'elaboració de paper artesà.
Gyotaku: capturar l'ànima dels peixos reuneix més de 70 espècies de peixos en 300 impressions. La majoria realitzades al Mercat Central del Peix de Mercabarna, on Rabal va instal·lar al llarg del 2011 la seva tauleta durant moltes fredes matinades «per capturar l'ànima» d'una rajada, d'un peix emperador, d'un nero, d'un pop... Després va seguir atrapant als seus papers l'essència d'aquestes éssers aquàtics en les seves estades a Mèxic, l'Argentina i Catània. «Vull emocionar amb la impremta d'una absència perquè són animals als quals se'ls ha escapat la vida», argumenta Rabal.