El cicleRadicals lliuresdel Teatre Lliure va acabar malament. O no va poder acabar, perquè la Generalitat va prohibir ahir l'accióAccidens. Matar para comer, de Rodrigo García, perquè havia de cuinar un llamàntol viu a l'escenari. Laperformancede l'artista nascut a Buenos Aires, una de les figures més trencadores i respectades de l'escena contemporània, s'havia de representar ahir i avui com a fi de festa del cicle del teatre català, que va començar el 26 d'abril i que ha comptat amb propostes escèniques de diversos formats que tenen dificultats per accedir al gran públic.
Com és habitual en els casos en què un animal apareix en escena, la direcció del Lliure va demanar el
permís a la direcció general de Jocs i Espectacles de la Generalitat, que, al saber que un llamàntol viu que penja del sostre havia de ser bullit en directe, li va comunicar que no podia matar l'animal davant el públic "en virtut de l'article 6.3 de la llei 22/ 2003, del 4 de juliol, que prohibeix de forma expressa matar animals quan es desenvolupin dins d'un espectacle". Curiosament, la mateixa resolució especifica que "el fet d'exhibir-lo un cop cuinat no està prohibit". Així, el Lliure es va veure obligat a cancel.lar l'obra (no és el primer cop que García es troba en aquesta situació, ja que li va passar el mateix a Milà al març). Ni els responsables del teatre ni l'artista van voler fer declaracions a aquest diari.
Fa un mes, l'Ajuntament de Figueres també va denegar el permís per representar l'obraEl cel massa baixperquè sacrificaven un be, fet que van denunciar les entitats protectores d'animals.
AUTOR PREMIAT
Rodrigo García (Buenos Aires, 1964) viu i treballa a Madrid des del 1986, on desenvolupa la seva carrera com a autor, escenògraf i director d'escena. El 1989 va crear la companyia La Carnicería Teatro, que ha realitzat nombroses representacions experimentals amb un llenguatge lluny de tot convencionalisme. També ha fet incursions en el videoart, les instal.lacions plàstiques i l'exploració de l'espai a través de l'escenografia per obtenir resultats sorprenents. Ha rebut premis per les seves obresRelojiMacbeth imágenes, i per les seves posades en escena d'El dinero, Notas de cocinaiEl Padre.