MÚSICA DE COPLAND XOSTAKÒVITX
Bibl. Jaume Fuster.
Plaça de Lesseps, 20.
Va néixer a Barcelona (1941) i des del 1971 ocupa la càtedra de Composició i Orquestració al Conservatori Superior Municipal de Música. Avui ha estat convidat pel Grup XXI a guiarLa música com a mitjà de comunicació per construir ponts entre pobles en conflicte, dins del cicleBarcelona Diàleg Intercultural, a la Biblioteca Jaume Fuster.
--¿Què ens vol recordar amb aquest concert?
--A la primera meitat del segle passat hi va haver un gran èxode europeu. Molts van fugir del comunisme i del nazisme i va ser com si Europa s'hagués trasplantat als EUA i allà florís la cultura.
--¿Què interpretaran?
--Peces de dos compositors paradigmàtics, com Aaron Copland i Dmitri Xostakòvitx. El que es farà aquest dia és comparar el que va representar el model soviètic i el model capitalista a través de la música. El segle XX va tenir molts patiments i contradiccions que es veuen reflectits en l'art.
--¿Quin paper té la música en la història dels pobles?
--La música culta té un gran poder subversiu, perquè remou la consciència i la inconsciència.
--¿Es pot establir un diàleg intercultural?
--Sí. En la globalització és molt més difícil que l'individu s'imposi, però les grans icones de la música permeten mostrar l'essència del diàleg de dos pobles confrontats, com els EUA i Rússia.
--¿Fa falta educació musical?
--El que fa falta és que l'educació formi de veritat. Ara, en lloc de buscar el valor de l'essència, s'ofereix l'aspecte fàcil, polític.
--¿Qui actuarà avui?
--És l'últim concert que ofereix la formació Grup XXI, amb el violoncel.lista Mark Friedhoff, els pianistes Mari Carmen Poch i Pau Casan i Peter John Bacchus, coordinador del cicle.