D’Elx al MoMA gràcies al cuir

  • L’empresa Vacavaliente utilitza pell reciclada per produir accessoris de disseny per a la llar i l’oficina

  • El museu de Nova York ven els seus productes

Germán Caballero

La companyia Vacavaliente (amb orígens argentins i seu a Elx) utilitza cuir reciclat per produir accessoris de disseny de pell per a la llar i l’oficina que exporta a mig món. L’empresa aprofita el cuir que es rebutja en la indústria del calçat i el moble per donar-li una segona oportunitat després d’un procés industrial. La firma, que dona ocupació a trenta treballadors, va facturar l’any passat 2,5 milions d’euros i acaba d’entrar a Lanzadera, l’acceleradora d’empreses de Juan Roig.

Matías Fernández, CEO i cofundador de Vacavaliente, precisa que han muntat la fàbrica a Elx perquè és el pol de calçat més important d’Europa, cosa que els dona accés a la matèria primera que utilitzen per fabricar els seus productes. Les seves peces –fetes a mà– van cridar l’atenció del Museu d’Art Modern de Nova York (MoMa), que va convidar Vacavaliente a exposar un producte en una mostra anomenada Destinació: Buenos Aires, juntament amb 11 dissenyadors més. El producte es va convertir en un èxit a la botiga de records del MoMA (MoMA Desing Store) i va impulsar la internacionalització de la companyia. Vacavaliente té actualment diversos articles a la venda en el MoMA. 

«Vacavaliente va néixer amb la idea d’explorar les oportunitats de la indústria del cuir reciclat. Aquest cuir procedeix de les restes de la indústria del calçat o la del moble, que es molen i es transformen en una pasta de fibra. Aquest cuir reciclat no és tan fort com el natural, però és molt útil per als nostres productes», explica Matías Fernández. La companyia té 550 referències i exporta a 40 països.

«Els nostres principals clients són dels Estats Units, Alemanya, Suïssa, Anglaterra, França i el Japó. El nostre negoci està basat en la cadena de distribució tradicional. Venem en botigues de museus, grans magatzems i també personalitzem productes per a empreses», assenyala Fernández. La firma d’articles de disseny amb cuir reciclat treballa ara en la potenciació de les vendes pel canal digital.